Tehnologija je poboljšala i olakšala način na koji putujemo, radimo, komuniciramo i učimo. Ipak, uz pametne uređaje, programe i aplikacije, čuvanje važnih dokumenata i dragih uspomena može biti još lakše i kvalitetnije.

Zato vam u nastavku donosimo savjete i prijedloge uz koje ćete ovladati svim važnim (i korisnim) aspektima tehnologije te ih okrenuti u svoju korist.

Krenite od ‘neprobojne’ lozinke

Vjerojatno već znate da dobra i snažna lozinka u prosjeku sadrži od 12 do 14 znakova, a uključuje pregršt velikih i malih slova, brojki i simbola. Možda zvuči smiješno, no lozinke najbolje funkcioniraju po principu “što besmislenije, to bolje”.

Upravo je zato dobro izbjegavati pune riječi ili rečenice, pa čak i “logične zamjene” brojki umjesto slova. Drugim riječima, zaboravite na korištenje nule umjesto slova O ili jedinice umjesto slova I. Radije se zaigrajte pri smišljanju, a svoje lozinke nikad ne koristite na više mjesta istovremeno.

Zaboravite na pamćenje brojki i slova

Ako vam sve te šifre i simboli često predstavljaju poteškoću, možete ih vrlo jednostavno organizirati. Samo odaberite nekih od programa koji vam omogućuju pohranu svih lozinki koje koristite i više nikad nećete morati prolaziti kroz mukotrpan proces otkrivanja zaboravljene kombinacije ili pak postavljanja nove.

Internet je pun preporuka pa lako možete pronaći one koji će vam najbolje odgovarati, poput programa LastPass, KeePass ili Dashlane.

vodič-za-organiziranost-u-vrijeme-tehnologije-lozinke
Lozinka – što besmislenija, to bolja!

Osigurajte svoju (i tuđu) privatnost

Moglo bi se reći da je internet “divlji Zapad” našeg, tehnološkog vijeka. Zato je dobro zaštititi se od svake mogućnosti upada u računalo, gubitka podataka, hakiranja i sličnih situacija. Za početak, razmislite o korištenju enkripcije pri komunikaciji. Znamo, zvuči poput kvantne fizike, no dopustite da vam pojasnimo.

Zapravo se radi o prilično jednostavnom mehanizmu “miješanja i zaključavanja” poruka u komunikacijskom kanalu, a pročitati ih može isključivo osoba koji ima “ključ”. Danas postoje aplikacije poput Signal koje će zaštititi svu vašu komunikaciju, a njezinu tehnologiju zaštite koristi i popularan Whatsapp. Osim toga, enkripcijom možete zaštititi uređaje, internetski pretraživač i promet, ali i Facebook profil te e-mail.

Sljedeći korak – zapravo dva, upravo je autentifikacija. Potvrda u dva koraka predstavlja dodatnu razinu zaštite svih vaših korisničkih računa, od Facebooka do e-maila. Kad tu mogućnost uključite, prijavljujete se lozinkom i dodatnim kodom na svakom uređaju koji koristite – od mobitela do tableta. Tako vas štiti od neovlaštenih “upada” u vašu privatnost.

Osim toga, znate li da i sam osnivač Facebooka Mark Zuckerberg prekriva kamere na svojim računalima? Već za nekoliko dolara specijalni “prozorčić” za vašu kameru na laptopu ili mobitelu možete nabaviti online, no za prekrivanje vam može poslužiti i najobičniji papirić.

Pročistite foldere i posložite dokumente

Kaos na vašem desktopu ili more nesortiranih dokumenata definitivno ne čini ništa dobro za vašu produktivnost. Kad vam se dogodi trenutak u kojem više ne uspijevate pronaći što tražite na računalu, vrijeme je za veliko čišćenje! Prvo prođite sve foldere i dokumente te procijenite što odmah možete obrisati.

Nakon toga slijedi organizacija. Odredite namjenu i temu svakog foldera te u njega pospremite odgovarajući sadržaj. Ako niste bili sigurni želite li obrisati određeni dokument, sad kreirajte poseban folder za takve slučajeve i tamo ga prebacite. Računalo vam je (još uvijek) sporo, a imate i osjećaj da vas sva silina dokumenata i dalje “guši”? Pohranite ih negdje drugdje!

Poslužite se servisom kao što su Dropbox, Google Drive, Microsoft OneDrive ili Box. Registrirajte se i u svoju “kutiju” na internetu pospremite sve svoje dokumente, fotografije, video materijale i sl. Ako pak brinete o sigurnosti svog sadržaja u “oblaku”, još se jednom možete zaštititi enkripcijom. Servisi poput Cryptobox ili Tresorit nude vam mogućnost pohrane uz dodatnu zaštitu. Osim svega do sad navedenog, na raspolaganju vam je i opcija backup podataka na eksterni hard disk.

vodič-za-organiziranost-u-vrijeme-tehnologije-disk
Arhivu dokumenata pohranite u “oblak” ili na eksterni hard disk.

Fotografije pospremite u “oblak”

Znate li da postoje servisi namijenjeni isključivo spremanju fotografija? Kod odabira servisa za njihovu pohranu, nekoliko je bitnih stavki koje morate imati na umu. Prvenstveno provjerite koje formate podržava te koliko prostora možete koristiti besplatno. Važna je i prezentacija – neki servisi naprosto izgledaju bolje od drugih te nude “galerijsko” sučelje. Ništa manje bitna nije ni brzina vašeg kućnog interneta. Ako vam upload i inače beskonačno dugo traje, ipak razmislite o eksternom disku. Pogotovo ako planirate stari laptop zamijeniti novim!

Stari u tom slučaju iskoristite u potpunosti: hard disk možete izvaditi i pohraniti u posebno namijenjenoj “ladici”. Možete je nabaviti u svakom većem dućanu informatičke opreme, a time dobivate novi, eksterni disk za pohranu svih dokumenata, fotografija i drugog sadržaja koji vam zauzima mjesto na računalu. Ostale dijelove možete prodati ili pokloniti.

Grupirajte i organizirajte e-mailove

Pretinac elektroničke pošte mnogima je bolna tema. Neki bi rekli – da su mailovi pisma, bile bi ih hrpe sa svih strana! Srećom, to nije tako, no svejedno je dobro posvetiti se i tom dijelu svakodnevne rutine. Za početak iskoristite prednosti unsubscribe opcije. Odjavljujte se bez previše razmišljanja i ostanite pretplaćeni isključivo na newslettere koji su vam zanimljivi i potrebni. Čestitamo, već ste na pola puta.

Sad je vrijeme da uvedete foldere za grupiranje e-mailova. Posložite ih prema poslovnim i privatnim kategorijama te označite različitim bojama. Uvedite i filtriranje svoje elektroničke pošte jer će vam definitivno pomoći odrediti prioritete i ojačati produktivnost. Za sam kraj, sve nepotrebne e-mailove premjestite u arhivu. Time ćete “pročistiti” svoj pretinac, napraviti mjesta za novu poštu – i odmah se osjećati bolje.

vodič-za-organiziranost-u-vrijeme-tehnologije-aplikacije
Aplikacije na svom pametnom telefonu posložite po kategorijama.

Uvedite reda i među mobilne aplikacije

Pametni je telefon uz nas od jutra do mraka, a njime se u prosjeku služimo mnogo više nego računalima i tabletima. Koristimo se brojnim aplikacijama, skidamo ih, brišemo i konstantno pronalazimo nove. No, jeste li se ikad zapitali kako ih učinkovito posložiti? Odgovor se ponovno krije u folderima!

Aplikacije možete posložiti po kategorijama. Tako sve one koje vam služe za fotografiju pospremite u prvi, aplikacije za komunikaciju u drugi, a one za pristup društvenim mrežama u treći folder. Organizirati ih možete i po bojama, učestalosti korištenja, čak i po položajima prstiju, odnosno šake.

“Zauzdajte” sve kabele i slušalice

Ako ste prošli sve ove korake, za konačan vam dojam organiziranosti preostaje još samo jedan detalj – dobra organiziranost prostora. Zato sve kabele računala, monitora i produžne kabele skratite na potrebnu duljinu, zavežite i smjestite u posebne kutije. Za slušalice i druge sitnije kabele na stol postavite držače, kojima ćete osigurati da su uvijek na istom mjestu.

Uspomene su za cijeli život.

Osigurajte svoju budućnost i kreirajte ih iz dana u dan.